Shenna.reismee.nl

CUBA LIBRE

Eindelijk was het zo ver... het land waar we al zo lang naar uitkijken om heen te gaan... we zijn in Cuba!
Na flink wat doodsangsten uit te hebben gestaan in het vliegtuig, we hadden turbulentie, vlogen we daarna over een van de mooiste stukken OOIT. Hele stukken onder ons met het lichtste water ooit en 50 tinten blauw! Ik ben op veel plekjes geweest maar dit was echt fantastisch om te zien.
Eenmaal aangekomen na een korte vlucht, stond onze taxi al op ons te wachten. De man die ons kwam ophalen was alles behalve "typisch" Cubaans en was 2 meter groot.. de cubaanse vin diesel zegmaar.. echt een beer van een vent en ook zeker geen straf om naar te kijken ;) helaas was het schouwspel van korte duur want hij moest nog iemand anders ophalen dus stapte we bij iemand anders in de taxi.
De taxi chauffeur was een jonge Cubaan die goed engels sprak en vertelde over het leven in Cuba. Eenmaal aangekomen bij onze Casa werden we voorgesteld aan de eigenaresse. De casa waarin we verbleven was op de 3e verdieping met boven nog een groot dakterras. We hadden een prima kamertje met eigen badkamer en wc. Sowieso wordt het aangeraden om i n een casa te verblijven en niet in een hotel want dan gaat een deel van de inkomsten naar de mensen en niet alles naar de overheid. De hotels zijn namelijk allemaal van de overheid dus gaan alle inkomsten daar heen en krijgt het personeel een schamel loontje.
Omdat we om 2 uur aankwamen hebben we nog de hele dag gehad om havana te verkennen.
De eerste indrukken waren vooral overweldigend. Overal rijden perfect onderhouden oldtimers maar de huizen en gebouwen zijn vervallen en oud. De straten zijn vies en die gebruiken ze dan ook om afval op te dumpen. Het deed ons zelfs een beetje denken aan India; ontzettend mooi maar tegelijkertijd ook zo vies.
Ze hebben ook trouwens bijna nergens Wi-Fi dus kun je voor 2 cuc (gelijk aan de dollar) een Wi-Fi kaartje kopen in de Wi-Fi parkjes en pleintjes en daarmee kun je 1 uur op internet. Deze pleintjes zijn direct te herkennen aan de naar beneden gebogen hoofdjes.. ;)
S avonds wilden we nog een drankje doen in obispo, wat een van de drukste straten zou zijn, maar gek genoeg was alles uitgestorven. We hebben toen Maar een "veel te duur" drankje gedaan op het dakterras van een van de 5 sterren hotels (parque central) met een fantastisch uitzicht over de stad.
Ook niet verkeerd ;)