Shenna.reismee.nl

Op Louis!

Vandaag, 27 september, was een bijzondere dag. Louis zou vandaag jarig geweest zijn en dus stond onze dag geheel in het teken van hem. Niet bewust trouwens, maar het past wel echt precies bij hem; tabak, koffie en rum - 3 dingen waar hij gek op was. We zijn om 9.00 vanochtend met Marcos vertrokken op de paarden naar de vallei van Vinales.

We zijn naar een koffieplantage gegaan waar hij uitlegde hoe de koffie wordt gemaakt. De bonen van de plantage zijn 100% Arabica bonen. De boer zoekt ze IEDERE DAG handmatig en zorgvuldig uit. In de fabrieken, die geheel van de overheid zijn, worden andere planten gebruikt. De koffie bonen die hier worden gemaakt zijn erg zoet en bevatten geen cafeïne. De koffie was echt super van smaak, zelfs een beetje zoet.

We hebben alle fruitbomen gezien en natuurlijk verse guaves geproefd. Behalve koffie, maakt die boer ook guave rum! En ook dat moesten we ook proeven natuurlijk... nadat we met z'n vieren de fles hebben leeg gedronken had hij een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Na nog een fles rum en een flesje koffiebonen te hebben gekocht (dat zijn bijna de enige inkomsten van de boer) zijn we door gegaan naar de tabaksvelden.

Daar hebben we (onder het genot van de BEST MOJITO EVER) geleerd hoe de tabak geproduceerd wordt en hoe sigaren worden gerold. Tuurlijk hebben we ze ook even uitgeprobeerd, en ja, zelfs IK vond het best oké. Ook hier hebben we weer een aantal sigaren mee genomen. Het wordt afgeraden om ze uit Havana of andere plekken mee te nemen trouwens. Ze zijn daar allemaal van de overheid en kneiterduur, of je wordt zwaar hard opgelicht met sigaren van bananenbladeren ipv tabaksbladeren.
Je hebt 3 soorten toppen; de bovenste is de kroon, deze is het meest waard en er is maar 1 merk sigaren die dat heeft.
Dan heb je de middelste, en die wordt gebruikt voor alle andere merken en het onderste gedeelte is het slechts. Deze wordt gebruikt voor sigaretten en geloof me, die zijn echt niet te roken. De tabak is erg donker omdat dit het dichts bij de grond zit.

De koffie plantage en de tabaksvelden zijn natuurlijk allemaal van de overheid.
Wij zijn alleen naar de plantages geweest die niet geheel van de overheid zijn. De mensen moeten 90% afstaan en mogen 10% zelf houden of aan eventuele toeristen verkopen. De sigaren die wij hebben gekocht, is dus uit die 10% die ze zelf mogen houden. Dit is dus een mix van de 3 lagen, maar echt best lekker!

Op de terug weg hebben we even flink gas gegeven! Het was Brams eerste keer op een paard maar daar was niks meer van te merken. Hij gallopeerde er flink op los als een echte cowboy en lag zelfs ver voorop ons. Het uitzicht over de grote rotswanden was echt fantastisch!

We hebben net heerlijk gegeten in de Casa en zitten nu op het dakterras te genieten van het uitzicht van het onweer op de bergen, onder het genot van een glaasje rum en een dikke sigaar. En om het helemaal compleet te maken wordt er door de buren ook nog eens zijn muziek gedraaid zonder dat we er om vroegen... Proost op Louis!

Coleta

??

Karin

Wat kun jij toch leuk schrijven. Je ziet alles helemaal voor je! Geef Bram maar extra knuffel!! Fijn dat jullie zo genieten. Dikke xxxxx

lies overdijk

Heel gezellig zoals jij schrijft, je beleeft het echt mee, of je meeloopt met jullie, heel veel plezier en genieten van al dat moois, dikke knuffel voor jullie beide!