Shenna.reismee.nl

Back to where we started: Havana

We zijn er weer! Terug bij waar onze reis begon, dus dat betekent ook dat het allemaal weer bijna voorbij is.. :(
We hebben dit keer een Casa (hostal las maletas) in Havana vieja, de oude wijk met allemaal monumentale panden en smalle steegjes, en dat is precies hoe onze Casa er ook uitziet! Een fantastisch groot pand met ontzettend hoge muren, marmeren vloer en klap luifeltjes. De inrichting bestaat uit een paar oude koffers, singer naaimachine tafels, en oude platenspelers: te leuk!

De straten waren in tegenstelling tot 2.5 week geleden ineens vol met mensen, er waren echt letterlijk bussen met toeristen losgelaten.
Wat normaal misschien minder fijn is, vonden we het nu ook wel erg gezellig want het bracht veel meer leven in de brouwerij. Er speelde nóg meer bandjes in de barretjes, wat eigenlijk bijna niet eens mogelijk is aangezien de locals zeggen dat Cuba het enige land is waar je muzikanten moet betalen om niet te spelen ;) En ook de terrassen zaten vol.
Zelfs de rijen met oldtimers waren ineens weg; iedereen stapte in om een ritje te maken.

We hebben weer wat afgeslenterd, en zelfs nog wat monumentale gebouwen bezocht. Ook zijn we nog met de bus naar het strand geweest, en het was eigenlijk net zo mooi als Varadero. Voor 5 cuc kon je heen en terug, maar omdat zelfs de een-na-laatste bus vol zat, hebben we maar de taxi Collectivo terug gepakt.
We hebben "nieuwe" straatjes ontdekt met veel leuke barretjes (El Dandy en el chanchullero) en zelfs ons nieuwe favo restaurant (D'next) gespot waar we 3x hebben gegeten; ontbijt lunch en diner. Want geloof me, na 3 weken (de niet zo spannende) Cubaanse keuken waren we heel blij met een goedkoop fancy restaurant. Vooral een ander ontbijtje was erg fijn, bij de Casa's krijg je vrijwel overal het zelfde. De enige variatie is hoe je je eitjes krijgt. En hoe lekker ik Guave ook vond, na 3 weken kan ik geen guave meer zien..
Elke keer hoopte we op een bakkertje of supermarkt voor eventuele lunch inkopen, maar helaas.. De supermarkten verkopen allemaal dezelfde producten; pasta, blikvoer, en soms als we geluk hadden een paar koekjes. Blijkbaar worden op zaterdag de schappen aangevuld want er stond een rij voor de deur én de winkel had ineens veel meer voorraad!
De andere winkels zijn ook bijzonder trouwens, voor zowel kleding als witgoed heb je grote (bijna) lege ruimtes, een paar vitrine kasten met wat spulletjes waar er al jaren niet gepoetst is. Ook hebben ze een paar adidas en puma winkels, een Armani store en zelfs een (veeeeel te dure) Mango in Havana. Dit is allemaal in de straat waar de dure hotels staan en ook meer op de toeristen gericht.
Al zagen we wel wat mensen met merk kleding of gewoon andere leuke kleren aan; zij halen hun kleding via de zwarte markt.

Ook zijn we nog bij El Floridita, een van de bars van Hemmingway, naar binnen gegaan. De bedoeling was om hier een -veel te duur- drankje te drinken maar het stond vol met toeristen, alle zitplaatsen waren vol, zonder ook maar iets van sfeerverlichting (lees: TL lampen op je bakkes).

Cuba is een bijzonder land waar op veel plekken de tijd heeft stilgestaan en mooie oude auto's rond rijden. Ook de grote monumentale panden zijn prachtige verschijningen. Maar ook zie je veel vervallen gebouwen en nog steeds veel armoede. Zo kwamen we ook de meest schattige oude man tegen, die flesjes aan het sparen was. Hij ging op een muurtje zitten en er sprong meteen een zwerfkat op hem die hij helemaal ging knuffelen. We hebben wat geld gegeven en eten voor hem gekocht.
Ook merk je dat er wel Cubanen zijn met geld, die openen fancy restaurants met invloeden van buitenaf. Ook het personeel is veel vriendelijker! Als je rijk bent, of kapitaal hebt, mag je pas het land verlaten. Zo wil de overheid voorkomen dat mensen emigreren, want dat is dan je verzekering om weer terug te komen.
Wat ook wel bijzonder is, is dat iedereen met een baan van de overheid, hetzelfde loontje heeft. Zo verdienen dokters en leraren bijna hetzelfde als iemand die in een winkel of een overheidsrestaurant staat te werken. Omdat men tegenwoordig ook hun eigen geld mag verdienen, door een Paladar te hebben of het verhuren van Casa' s, helpen mensen elkaar onderling. Als kinderen naar school gaan dan zamelen de ouders regelmatig geld in voor een cadeau voor de leraar. Of als mensen naar de dokter moeten, dan betalen ze een deel uit eigen zak. Maar dit betekend ook wel weer dat juist die mensen betere zorg krijgen, en als je geen geld hebt dat je ook minder goed wordt geholpen.

We hebben in 4 weken veel gezien en gedaan, 2 landen bezocht, nieuwe mensen leren kennen en ontzettend genoten. Maar helaas is het nu dan echt tijd om naar huis te gaan, de tijd is voorbij gevlogen! Cuba, till we meet again!!