Shenna.reismee.nl

Googlezoekopdracht; "Hoe neem ik een hond mee uit Cuba?"

Vandaag was de 2e dag in Havana. We hebben heerlijk ontbeten bij onze Casa en zijn daarna de stad opnieuw gaan verkennen. We hebben een hop on-off bus genomen, zo eentje die overal ter wereld rijdt en eigenlijk altijd een beetje cheesy is. Toch waren we heel blij dat we het hadden gedaan want Havana is groot, heeeeel groot. We zijn langs wat plekken gereden en hebben wat foto's gemaakt.
Toen we na 2 uur eindelijk van de bus af gingen waren we erg dorstig. We zijn op het dakterras van hotel Inglaterra gaan zitten en hebben onder het genot van een Cuba Libre en een lunch genoten van het uitzicht. Daarna moesten we wat dingen uitzoeken dus zijn naar een pleintje gelopen om uit te zoeken waar het busstation is. We hebben de Coconuttaxi (soort riksja) gepakt en kregen ook nog een gratis tour! Eenmaal bij het busstation aangekomen, en flink wat geld betaald te hebben (20 Cuc), kwamen we erachter dat we de paspoorten vergeten waren om de reis te boeken naar Vinales.. SHIT. Gelukkig hadden we foto's op de telefoon en kon het daarmee ook. Ook is Google translate echt onze beste vriend. Mensen spreken weinig engels en bij een busstation is dat opzich best handig als je een reis moet boeken.. tip dus voor iedereen die naar Cuba gaat ;)
Onze coconutdriver, Johnny, bracht ons ook nog naar de plek waar iedere avond 2 leden van de 'bueno visa social club' optreden. De kaartjes voor die avond waren al uitverkocht dus konden helaas niet gaan.
Daarna zijn we een stukje gaan lopen door Habana Vieja en uiteindelijk over de Obispo waar we een Paladar in zijn gegaan. Paladars zijn restaurants die NIET van de overheid zijn maar van de mensen zelf, dus veel beter voor de mensen als je daar gaat eten.
Het eten was echt heerlijk, ik had voor 3 cuc/dollar een vegetarische burger en bram had een kip gember schotel met rijst voor 8 cuc. Natuurlijk konden de cuba libres weer niet ontbreken ;)
Toen we naar buiten liepen kregen we een kaartje in onze handen gedrukt. Het was een klein visite kaartje waar een adres en uitnodiging op stond; het was een strikt geheim feestje en wij waren uitgenodigd... We zijn terug gegaan naar het hotel en rond 23.30 naar die bar gelopen. Heel wat achteraf steegjes voorbij en daar waren we eindelijk; we herkende het aan de ananascartoon bij de deur, dezelfde als op onze uitnodiging. Er stond iemand bij de deur en je mocht alleen maar binnen met dat kaartje. We liepen een trap op en kwamen uit in een te vette donkere ruimte met kei harde salsa muziek. Binnen was een mix van toeristen en een paar Cubanen en iedereen was aan het dansen. Wat een vette bar!!
Na een aantal drankjes raakten we aan de praat met een cubaan die ons wat vertelde over het leven in Cuba zoals bijna niemand dat durft. Hij was eerlijk en gaf antwoorden die je normaal niet krijgt. Ondertussen was ik afgeleid door een hond die aankwam lopen. Ik ben m gaan aaien en Toen gebeurde het ; de vonk sloeg over.
We liepen terug naar de Casa en hij liep ons achterna. Omdat ik het zielig vond probeerde ik hem geen aandacht te geven. Maar iedere voorbijganger kreeg de volle lading van hem; blaffen en achterna rennen.. niemand mocht bij ons in de buurt komen of tegen ons praten, hij was super beschermend. Hij is helemaal meegelopen naar onze Casa en was volgens mij erg teleurgesteld dat hij niet mee naar binnen mocht. Ik ben meteen gaan googlen "Hoe krijg ik een hond mee uit Cuba" en had mezelf voor genomen dat als hij de volgende dag er nog was, ik hem mee zou nemen. Bram zag de bui al hangen... Hij was dan ook erg blij dat hij er niet meer stond de volgende ochtend.