Shenna.reismee.nl

Ghandruk trekking

Het was een actieve week. We zijn gaan mountainbiken en ik heb dus geheel vrijwillig, opnieuw de 26km gefietst. Berg op, berg af. Zoals ze in Nepal zeggen; "Nepali flat. A little bit up, a little bit down". De blauwe billen die ik tot 3 dagen erna voel nam ik maar weer voor lief, want de omgeving tijdens de tocht was het dubbel en dwars waard. Ook was het fijn dat ik er deze keer wel op tijd achter kwam dat ik aan de andere kant van het stuur ook nog versnellingen had zitten waardoor ik deze tocht wel gewoon de berg in 1 keer kon opfietsen....

Op vrijdag waren we begonnen met onze trekking, een van de hoogte punten van de reis tot nu toe! Wauw wat was dit tof.. vanwege de monsoon (regentijd) is het off-season voor de trekkingen en waren er dus niet heel veel toeristen te bekennen. De eerste dag zijn we van Kande naar Landruk gelopen. Dit was vooral veel omhoog lopen maar verder wel prima. In de middag kwamen we aan bij het eerste dorpje waar we zouden overnachten; Landruk. Aan de overkant konden we ook al het dorpje zien waar we uiteindelijk naar toe zouden lopen; Ghandruk. We hebben een rustig dagje gehad en zijn vroeg gaan slapen. Om 6 uur stonden we op en ook al was dit veeeel te vroeg, we werden beloond met ontzettend mooi uitzicht op de Himalaya!
We liepen vervolgens verder naar het volgende dorp Jinu Danda. De tocht zelf was prima te doen, ondanks het feit dat ik natuurlijk tig keer onderuit ben gegaan.. Alleen op een gegeven moment liepen we aan de schaduw kant van de berg en door alle regen waren er geen paden meer. We liepen dus door grote modderpoelen met om de 10 min een bloedzuigeraanval. Het was een ramp. Serieus hoe klein ze ook zijn, ze richtten echt een bloedbad aan.. Ze kwamen gewoon door je schoenen en sokken heen echt zo vies. Maar aan de andere kant; muggen zijn misschien wel erger omdat die blijven jeuken en van bloedzuigers voel je niks.
Toen we aankwamen in Jhinu Danda kwam het ineens met bakken uit de lucht, we waren gelukkig net op tijd. We hebben even gewacht tot het ergste voorbij was en zijn toen naar de hotsprings gelopen. Een au natural jacuzzi! Dit was zo relaxed, na al dat lopen even ontspannen in een natuurlijk stoombad verwarmt door de natuur met om je heen alleen maar groene bossen... wauw. Beetje jammer trouwens dat ik, na 100x gewaarschuwd te zijn, een flinke smak maakte en heel hard onderuit ben gegaan. Hoe kan het ook anders..
Toen we terug kwamen bij het hostel kwamen ineens Sjoerd en Raju aangelopen (een van de vrijwilligers en zijn gids). We wisten dat ze een trekking gingen doen maar hadden eigenlijk een andere route. Ook hebben we twee mannen uit Nieuw-Zeeland en Engeland leren kennen, en hebben met z'n allen gezellig drankjes gedronken de hele avond.
De volgende dag werden we wederom wakker met een schitterend uitzicht. De bergen waren zichtbaar en als we geluk hadden zouden we later die dag een nog mooier uitzicht hebben vanaf Ghandruk, waar het hele Annapurna gebergte te zien zou zijn. We moesten eerst een heel stuk afdalen om vervolgens weer de berg op te klimmen. Het was bloedheet en weinig schaduw, erg pittig dagje dus. Raju had verteld dat hij een slang had gezien op deze route, dit vertelde hij trouwens voordat hij zich realiseerde dat wij dat zelfdestuk nog moesten lopen.. Gewapend met een lange stok liep ik als als een echte Freek vonk door de bush. Alleen in plaats van ze te willen knuffelen wilde ik juist heel graag dat ze weg zouden gaan dus liep als een idioot op de grond te tikken bij iedere stap die ik zette.
Eenmaal aangekomen in Ghandruk was het mega bewolkt en heeft het flink geregend tot de volgende ochtend. Helaas niks van het mooie uitzicht kunnen zien, maar eigenlijk mogen we niet klagen want het had ook zo kunnen zijn dat wel echt 0 hadden gezien de hele trekking.
De volgende dag was het alleen maar afdalen. Met een blauwe knie en nogmaals 3x onder uit te zijn gegaan, waren we al snel beneden. We moesten op een aantal stukken de rivier door die door alle regen ontzettend hoog stond. Lekker de schoentjes uit, handjes vast, en gaan met die banaan.

Eenmaal beneden hebben we een taxi besteld naar Pokhara om vervolgens helemaal niks meer te doen. We waren kapot, toegetakeld door de bloedzuigers en muggen, bram een bijna hernia van het lopen met onze bagage en ik met m'n dikke knie.. maar het was het zo mega dik waard!

Tanja

Wat een mooie verhalen, top vakantie zo te lezen.