Shenna.reismee.nl

Taj Mahal, het eerste wereldwonder

Om 22.30 kwamen we aan in Agra vanuit Pushkar. We hebben snel iets gegeten en daarna meteen het bed in gedoken want we moesten alweer om 5 uur paraat staan voor een van de dingen waar ik zo naar uit keek in India....... de Taj Mahal!

We gingen zo vroeg omdat we hoopten op een mooie zonsopgang (bij zonsondergang en opgang is ze het mooist) maar helaas was het te bewolkt. Na wat gehaast kwamen we dan eindelijk aan bij de Taj, blijkt dat we ook nog tickets moeten hebben die je aan het einde van de straat koopt. Wij snel in een fietsriksja gesprongen, hadden trouwens beter kunnen rennen want hij kwam de heuvel nauwelijks op met ons.. arme man.
Bij het ticketcenter stond een gids die ons wel voor 1000 rps pp kon begeleiden. De man van de fietsriksja zei dat dit te duur was en dat hij nog wel iemand kende die veel goedkoper was *ofcourse*. Dus toen we aankwamen bij de Taj stond daar een gids op ons te wachten. Voor 500 rps in totaal kregen we een tour. En het was het duizend procent waard!

Hij leidde ons rond door het park, waar je binnenkomt op weg naar de Taj, en vertelde dat de Taj Mahal het ultieme symbool voor liefde is.
(De Taj was gebouwd voor een van de 5 vrouwen van de koning, zijn favoriete vrouw. Ondanks dat het gearrangeerde huwelijk de voorkeur heeft in India, zijn zij getrouwd uit liefde. Ze kwam uit de laagste kaste maar het was liefde op het eerste gezicht. Helaas overleed ze op haar 39e en de Taj is dan ook een eerbetoon aan haar)
We liepen door de poort en daar in de verte zagen we de Taj. Wauw wat een mooi gebouw! Je hebt hier altijd over gelezen en het op plaatjes gezien, en nu sta je er dan ineens voor. Het is echt een ontzettend mooi bouwwerk van wit marmer waar alles gewoon klopt. Er is gelet op ieder detail en de stenen die in het witte marmer gelegd zijn komen dan ook uit iedere hoek van de wereld. Er is 22 jaar over gedaan om de Taj te bouwen, en met behulp van olifanten, kamelen en paarden hebben ze het indrukwekkende bouwwerk kunnen maken.

De Taj was echt een van de hoogtepunten van de reis naar India, hoe toeristisch het ook is!
Dit is echt iets wat je niet mag missen als je in India bent en ik ben heel blij dat wij het in het echt hebben mogen bewonderen!