Shenna.reismee.nl

Hagelwitte stranden

Vrijdag, de 28e, hebben we een Taxi Collectivo (gezamenlijke oldtimer taxi met meerdere mensen erin) naar het strand gepakt. Het duurde ongeveer 1.5 uur en de wegen waren weer zo slecht, dat je helemaal door de auto werd geschud. Maar dat allemaal was al snel vergeten toen we bij Playa Juvitas aankwamen, wat een plaatje! Witte zandstranden met lichtblauw water.. we legden de handdoek ergens neer en zijn een stukje gaan wandelen; we kwamen op een kilometer lang strand met NIEMAND ! Dat was nog eens luxe.
Om 4 uur reed de auto weer terug naar de stad en we zaten met hetzelfde groepje weer in de auto en zijn s avonds wat gaan eten samen. Niet bij een restaurant, maar gewoon een Casa waar de lokale bevolking gaat eten. Voor 2 cuc hadden we dan ook een heel bord vol! Daarna gingen we terug naar het tentje met mojito's voor 0.90 cuc. ( Bram en ik zijn hier trouwens IEDERE dag geweest, soms wel eens 2x op een dag.. ) We hebben de hele avond gepraat en gelachen en hebben onze avond afgesloten in een bar, el colonial.
De volgende dag zouden we naar Trinidad reizen maar we hadden een enorme kater.. dus dat hebben we maar een dagje verplaatst. We zijn met de Duitse meiden naar een hotel met zwembad gegaan. Na heel wat afdingen hebben we voor 7 cuc de taxi naar hotel Jazmine gepakt maar toen we aankwamen was het zwembad leeg! Niet leeg dat niemand-er-in-zat- leeg maar gewoon geen water. Shit. We hebben even van het uitzicht genoten en vervolgens de taxi naar een ander hotel met zwembad gepakt. We hebben hier een paar uurtjes gelegen in de brandende zon, en toen brak het los. Dikke vette donders en bliksem dus ja, wat kun je anders doen dan cocktails drinken?! Dus daar hebben we de dag mee gevuld...
S avonds was er nog een dikke party in de grotten (iedere zaterdagavond en dat is blijkbaar echt een aanrader) maar omdat we de dag erop niet weer de bussen konden missen, zijn we braaf naar bed gegaan!

Op Louis!

Vandaag, 27 september, was een bijzondere dag. Louis zou vandaag jarig geweest zijn en dus stond onze dag geheel in het teken van hem. Niet bewust trouwens, maar het past wel echt precies bij hem; tabak, koffie en rum - 3 dingen waar hij gek op was. We zijn om 9.00 vanochtend met Marcos vertrokken op de paarden naar de vallei van Vinales.

We zijn naar een koffieplantage gegaan waar hij uitlegde hoe de koffie wordt gemaakt. De bonen van de plantage zijn 100% Arabica bonen. De boer zoekt ze IEDERE DAG handmatig en zorgvuldig uit. In de fabrieken, die geheel van de overheid zijn, worden andere planten gebruikt. De koffie bonen die hier worden gemaakt zijn erg zoet en bevatten geen cafeïne. De koffie was echt super van smaak, zelfs een beetje zoet.

We hebben alle fruitbomen gezien en natuurlijk verse guaves geproefd. Behalve koffie, maakt die boer ook guave rum! En ook dat moesten we ook proeven natuurlijk... nadat we met z'n vieren de fles hebben leeg gedronken had hij een heerlijke maaltijd klaar gemaakt. Na nog een fles rum en een flesje koffiebonen te hebben gekocht (dat zijn bijna de enige inkomsten van de boer) zijn we door gegaan naar de tabaksvelden.

Daar hebben we (onder het genot van de BEST MOJITO EVER) geleerd hoe de tabak geproduceerd wordt en hoe sigaren worden gerold. Tuurlijk hebben we ze ook even uitgeprobeerd, en ja, zelfs IK vond het best oké. Ook hier hebben we weer een aantal sigaren mee genomen. Het wordt afgeraden om ze uit Havana of andere plekken mee te nemen trouwens. Ze zijn daar allemaal van de overheid en kneiterduur, of je wordt zwaar hard opgelicht met sigaren van bananenbladeren ipv tabaksbladeren.
Je hebt 3 soorten toppen; de bovenste is de kroon, deze is het meest waard en er is maar 1 merk sigaren die dat heeft.
Dan heb je de middelste, en die wordt gebruikt voor alle andere merken en het onderste gedeelte is het slechts. Deze wordt gebruikt voor sigaretten en geloof me, die zijn echt niet te roken. De tabak is erg donker omdat dit het dichts bij de grond zit.

De koffie plantage en de tabaksvelden zijn natuurlijk allemaal van de overheid.
Wij zijn alleen naar de plantages geweest die niet geheel van de overheid zijn. De mensen moeten 90% afstaan en mogen 10% zelf houden of aan eventuele toeristen verkopen. De sigaren die wij hebben gekocht, is dus uit die 10% die ze zelf mogen houden. Dit is dus een mix van de 3 lagen, maar echt best lekker!

Op de terug weg hebben we even flink gas gegeven! Het was Brams eerste keer op een paard maar daar was niks meer van te merken. Hij gallopeerde er flink op los als een echte cowboy en lag zelfs ver voorop ons. Het uitzicht over de grote rotswanden was echt fantastisch!

We hebben net heerlijk gegeten in de Casa en zitten nu op het dakterras te genieten van het uitzicht van het onweer op de bergen, onder het genot van een glaasje rum en een dikke sigaar. En om het helemaal compleet te maken wordt er door de buren ook nog eens zijn muziek gedraaid zonder dat we er om vroegen... Proost op Louis!

Op naar Vinales!

Nadat we hadden uitgecheckt bij de Casa en de laatste dingetjes hadden geregeld, hebben we een taxi naar het busstation gepakt. Voor 12 Cuc zaten we in een prima auto mét AC. Prima ritje dus.
We zijn in de bus gestapt naar Vinales en na 4 uurtjes kwamen we aan. Wauw. Wat een verschil met Havana. De huisjes en wegen zijn (bijna) allemaal goed onderhouden en het stadje wordt omringd door een groene vallei. We worden opgewacht door onze gastvrouw en rijden het centrum uit naar onze Casa (casa Toni) die achteraf ligt en iets meer verpauperd is dan de rest van het centrum. De vrouw spreekt geen woord engels en weer is GoogleTranslate een perfecte uitkomst. Als we naar het dakterras van het huis lopen vergeten we even alles om ons heen; wauw. We kijken recht tegen de met groen beklede rotswanden van de vallei en het is echt een adembenemend uitzicht..
Als we naar beneden lopen komt er een jonge vrouw naar ons toe gelopen en spreekt ons aan in perfect engels. Ze komt uit Frankrijk en is verliefd geworden op een Cubaan en hiernaar toe verhuisd. What a love story...
Ze verteld alles wat we moeten weten en hebben meteen een paardrijtour ingepland voor morgen. We zijn wat gaan eten in het stadje en daarna nog wat mojito's gedronken voor 0.90 cuc. We moeten echt oppassen dat we niet met een alcoholprobleem thuis komen hoor...

Googlezoekopdracht; "Hoe neem ik een hond mee uit Cuba?"

Vandaag was de 2e dag in Havana. We hebben heerlijk ontbeten bij onze Casa en zijn daarna de stad opnieuw gaan verkennen. We hebben een hop on-off bus genomen, zo eentje die overal ter wereld rijdt en eigenlijk altijd een beetje cheesy is. Toch waren we heel blij dat we het hadden gedaan want Havana is groot, heeeeel groot. We zijn langs wat plekken gereden en hebben wat foto's gemaakt.
Toen we na 2 uur eindelijk van de bus af gingen waren we erg dorstig. We zijn op het dakterras van hotel Inglaterra gaan zitten en hebben onder het genot van een Cuba Libre en een lunch genoten van het uitzicht. Daarna moesten we wat dingen uitzoeken dus zijn naar een pleintje gelopen om uit te zoeken waar het busstation is. We hebben de Coconuttaxi (soort riksja) gepakt en kregen ook nog een gratis tour! Eenmaal bij het busstation aangekomen, en flink wat geld betaald te hebben (20 Cuc), kwamen we erachter dat we de paspoorten vergeten waren om de reis te boeken naar Vinales.. SHIT. Gelukkig hadden we foto's op de telefoon en kon het daarmee ook. Ook is Google translate echt onze beste vriend. Mensen spreken weinig engels en bij een busstation is dat opzich best handig als je een reis moet boeken.. tip dus voor iedereen die naar Cuba gaat ;)
Onze coconutdriver, Johnny, bracht ons ook nog naar de plek waar iedere avond 2 leden van de 'bueno visa social club' optreden. De kaartjes voor die avond waren al uitverkocht dus konden helaas niet gaan.
Daarna zijn we een stukje gaan lopen door Habana Vieja en uiteindelijk over de Obispo waar we een Paladar in zijn gegaan. Paladars zijn restaurants die NIET van de overheid zijn maar van de mensen zelf, dus veel beter voor de mensen als je daar gaat eten.
Het eten was echt heerlijk, ik had voor 3 cuc/dollar een vegetarische burger en bram had een kip gember schotel met rijst voor 8 cuc. Natuurlijk konden de cuba libres weer niet ontbreken ;)
Toen we naar buiten liepen kregen we een kaartje in onze handen gedrukt. Het was een klein visite kaartje waar een adres en uitnodiging op stond; het was een strikt geheim feestje en wij waren uitgenodigd... We zijn terug gegaan naar het hotel en rond 23.30 naar die bar gelopen. Heel wat achteraf steegjes voorbij en daar waren we eindelijk; we herkende het aan de ananascartoon bij de deur, dezelfde als op onze uitnodiging. Er stond iemand bij de deur en je mocht alleen maar binnen met dat kaartje. We liepen een trap op en kwamen uit in een te vette donkere ruimte met kei harde salsa muziek. Binnen was een mix van toeristen en een paar Cubanen en iedereen was aan het dansen. Wat een vette bar!!
Na een aantal drankjes raakten we aan de praat met een cubaan die ons wat vertelde over het leven in Cuba zoals bijna niemand dat durft. Hij was eerlijk en gaf antwoorden die je normaal niet krijgt. Ondertussen was ik afgeleid door een hond die aankwam lopen. Ik ben m gaan aaien en Toen gebeurde het ; de vonk sloeg over.
We liepen terug naar de Casa en hij liep ons achterna. Omdat ik het zielig vond probeerde ik hem geen aandacht te geven. Maar iedere voorbijganger kreeg de volle lading van hem; blaffen en achterna rennen.. niemand mocht bij ons in de buurt komen of tegen ons praten, hij was super beschermend. Hij is helemaal meegelopen naar onze Casa en was volgens mij erg teleurgesteld dat hij niet mee naar binnen mocht. Ik ben meteen gaan googlen "Hoe krijg ik een hond mee uit Cuba" en had mezelf voor genomen dat als hij de volgende dag er nog was, ik hem mee zou nemen. Bram zag de bui al hangen... Hij was dan ook erg blij dat hij er niet meer stond de volgende ochtend.

CUBA LIBRE

Eindelijk was het zo ver... het land waar we al zo lang naar uitkijken om heen te gaan... we zijn in Cuba!
Na flink wat doodsangsten uit te hebben gestaan in het vliegtuig, we hadden turbulentie, vlogen we daarna over een van de mooiste stukken OOIT. Hele stukken onder ons met het lichtste water ooit en 50 tinten blauw! Ik ben op veel plekjes geweest maar dit was echt fantastisch om te zien.
Eenmaal aangekomen na een korte vlucht, stond onze taxi al op ons te wachten. De man die ons kwam ophalen was alles behalve "typisch" Cubaans en was 2 meter groot.. de cubaanse vin diesel zegmaar.. echt een beer van een vent en ook zeker geen straf om naar te kijken ;) helaas was het schouwspel van korte duur want hij moest nog iemand anders ophalen dus stapte we bij iemand anders in de taxi.
De taxi chauffeur was een jonge Cubaan die goed engels sprak en vertelde over het leven in Cuba. Eenmaal aangekomen bij onze Casa werden we voorgesteld aan de eigenaresse. De casa waarin we verbleven was op de 3e verdieping met boven nog een groot dakterras. We hadden een prima kamertje met eigen badkamer en wc. Sowieso wordt het aangeraden om i n een casa te verblijven en niet in een hotel want dan gaat een deel van de inkomsten naar de mensen en niet alles naar de overheid. De hotels zijn namelijk allemaal van de overheid dus gaan alle inkomsten daar heen en krijgt het personeel een schamel loontje.
Omdat we om 2 uur aankwamen hebben we nog de hele dag gehad om havana te verkennen.
De eerste indrukken waren vooral overweldigend. Overal rijden perfect onderhouden oldtimers maar de huizen en gebouwen zijn vervallen en oud. De straten zijn vies en die gebruiken ze dan ook om afval op te dumpen. Het deed ons zelfs een beetje denken aan India; ontzettend mooi maar tegelijkertijd ook zo vies.
Ze hebben ook trouwens bijna nergens Wi-Fi dus kun je voor 2 cuc (gelijk aan de dollar) een Wi-Fi kaartje kopen in de Wi-Fi parkjes en pleintjes en daarmee kun je 1 uur op internet. Deze pleintjes zijn direct te herkennen aan de naar beneden gebogen hoofdjes.. ;)
S avonds wilden we nog een drankje doen in obispo, wat een van de drukste straten zou zijn, maar gek genoeg was alles uitgestorven. We hebben toen Maar een "veel te duur" drankje gedaan op het dakterras van een van de 5 sterren hotels (parque central) met een fantastisch uitzicht over de stad.
Ook niet verkeerd ;)

Isla Solarte

De volgende dag hebben we uitgecheckt bij Selina en zijn op zoek gegaan naar een lunch tentje. Bram en ik hadden al ontbeten maar chaan en Dave hebben eerst nog ff hun kater uitgeslapen.
Cafe del mar zit een paar blokken van Selina en is een heerlijk klein tentje met gezonde lunch zoals smoothiebowls en borritos. Ook wel een leuk feitje is dat het gerund wordt door 2 mooie mannen en als jr net als ik geen honger hebt, dan kun je jezel bezig houden met staren haha.
Vervolgens zijn we naar een ander eiland vertrokken. Na zo'n 10 min met de watertaxi kom je aan op Isla Solarte. Dit kleine eilandje is omringd met jungle en het enige hostel wat erop gebouwd is, is Bambuda lodge. Wat een plaatje!!
Bambuda lodge kom je trouwens overal tegen op Facebook (insider, unilad etc.) En dat snap je ook wel als je het op zoekt. Dit is echt een pareltje ! Fantastisch uitzicht, fijn zwembad, leuk personeel, vette glijbaan de zee in en heeeeerlijk eten! Omdat er niks anders op het eiland zit (Of je moet de watertaxi naar Colon pakken) ben je dus min of meer verplicht om bij bambuda iets te eten. Maar geloof me, dat is alles behalve een straf!! Wat een goede keuken hebben zij! Als lunch had ik groente quasadillas met kaas en de mannen hadden een wrap met gefrituurde garnalen.
We hebben verder vrij weinig gedaan die dag en vooral lekker gechilld bij het zwembad. Voor het avondeten stonden er 4 gerechten op het bord waar je voor moest reageren. Die avond kozen we voor chow mein en het was heerlijk! Daarna nog wat biertjes gedronken en meegespeeld met de bambubingo En zijn vroeg naar bed gegaan.

De volgende dag hebben we weer vrij weinig gedaan. We wilden eigenlijk een tour doen naar het zapatilla eiland, maar die zat helaas vol. Toen zijn we maar met Captain Ricki en zijn taxiboot naar coral bay gegaan waar we een beetje hebben gesnorkeld. Het was hartstikke mooi maar absoluut niet te vergelijken met The Perhantians in Maleisië.
Ik vroeg Ricki of er Oso Perisozo in de buurt zaten en hij zou wel even ergens langs varen met ons. We vaarden langs een verlaten mangrove eilandje en daar zat ze.. hoog in de bomen met haar jong; een luiaard!! Mij is blij! Helaas niet van heel dichtbij gezien zodat ik er mee op de foto kon maar ik heb ze wel gezien haha.

Die dag was er ook een feestje; filthy Friday! Dan ga je met een bootje eiland hoppen om van hostel naar hostel te gaan en flink te zuipen. We hadden geen zin om de hele dag te gaan maar hebben s avonds nog even de boot gepakt naar Colon. We hadden van te voren trouwens weer een overheerlijke maaltijd...! Poke met gemarineerde verse tonijn, sesam zaadjes en creamcheese. Serieus, het leek wel een sterren diner.
Toen we hier werden aangesproken door een stel gezopen engelsen met 3 dubbele tong, had ik niet heel veel spijt dat we niet waren gegaan haha. We wilden naar club Summer maar die zat nog dicht dus hebben even een drankje gedaan bij restaurant OM. Dit is een heerlijk Indiaas restaurantje met fantastische gerechten op de kaart! Dus mocht je er ooit zijn, ga zeker langs voor je diner!

Toen we wakker werden moesten we uitchecken maar omdat de taxiboot pas om 4 uur zou gaan hadden we nog de hele dag.
Omdat Bambuda omringd is door jungle, hebben we de (veel te grote) regenlaarzen aangetrokken en zijn we het jungle pad gaan bewandelen. Kleinduimpjes on tour!
We liepen het pad naar beneden en kwamen eigenlijk meteen al in de jungle. We moesten een gladde brede boomstam oversteken en de mannen lagen natuurlijk flink voorop. We hadden inmiddels ook tegenliggers dus die stonden braaf te wachten. Toen we EINDELIJK van de boomstam af stapten werd ons gesprek wreed verstoord. Er sprong een kaaiman uit het water, echt een halve meter van onze voetjes. We schrokken zo erg dat Chanine en ik meteen zijn omgedraaid. De mannen hebben nog wel heel stoer hun tour voortgezet..

Bocas Del Toro

Om 5 uur kwamen we aan op onze halte, en werden we met de taxi naar de haven gebracht. Vanaf hier was het een half uurtje varen naar het eiland Colon. Wat een fantastische rit was dit. De steeds lichter wordende horizon en omringd worden door allemaal groen. Wauw.
Om 6.30 kwamen we aan bij ons hostel Selina. Wat is het hier heeeeerlijk. Fijn sfeertje en lekker laidback. We mochten gebruik maken van 1 kamer, in de andere konden we pas om 15.00 uur inchecken.
Omdat er maar 1 bed stond hebben we de zitzakken van beneden gehaald en op de kamer erbij gelegd zodat we ee r st ff konden slapen.
Wat later op de dag hebben we fietsen gehuurd en hebben een deel van het eiland bezocht. Er werd aangeraden om naar bluff beach te gaan, een 7 kmlang strand. Misschien ben ik een beetje verwend geworden maar ik vond het niet heel bijzonder. De 1uur lange tocht er heen is teouwens wel leuk! Je fietst het stadje uit en je fietst daarna over allemaal onverharde stukjes naar het strand. Onderweg kom je trouwens wel langs een erg mooi verlaten strandje! Heerlijk water en er lag niemand. Wel oppassen want we hadden alle 4 daarna last van kleine splintertjeswat leek op glaswol?
Toen we terug kwamen in het hostel waren ze alles opnieuw aan het schilderen. George, ook wel jayB, was verantwoordelijk voor de vette muurschildering. Super chille Panamese gast die uitstekend engels spreekt.
S avonds zijn we wat gaan eten bij een pizzeria, niet heel bijzonder wel gewoon lekker. Die zit ergens naast de club Summer. Hier waren ze voor aan het promoten. Er was gratis entree en je kreeg bij binnenkomst dan ook een gratis drankje. Er werd de hele avond chanine muziek gedraaid (kizomba/salsa) en dar kwam goed uit want mevrouw was om 12 uur jarig! We hebben heerlijk gedanst en op het dek gechilld. Hier kon je prima loungen met een klein zwembadje die doorliep naar de zee. Echt een aanrader dus!

FIRST STOP; Panama city

Yes het was weer zo ver.. eindelijk stapte we in het vliegtuig en dit keer ging de reis naar PANAMA!
na een vliegreis van 10 uurtjes kwamen we aan. En zoals altijd stond daar weer de man met de koekenpan - de klap van de hitte.
We namen een (veel te dure) taxi naar ons hotel, hotel Eurostars, en konden meteen naar de hotel kamer. Vol spanning houd ik de kaart voor de kaartlezer, trek de hotelkamer deur open en .... kijk recht in de ogen van een onbekende man? oeps. Ze hadden ons de sleutel gegeven van een kamer die al geboekt was.. gelukkig werd dit snel opgelost. We zijn lekker een duik gaan nemen in de rooftop pool, het uitzicht van de 27e verdieping viel zeker niet tegen, en zijn daarna naar bed gegaan. 21.00 uur lag ik in coma en om 05.00 klaarwakker, YES JETLAG ? even van het fantastische uitzicht vanaf de hotelkamsr genoten en toen zijn we lekker gaan ontbijten.
Daarna de metro gepakt naar het centrum, buskaartjes geboekt naar bocas en nog een beetje rondgeslenterd in de wijk Casco Viejo. Mooie wijk met mooie panden, leuke eettentjes maar best toeristisch, en dat merk je vooral aan de prijzen!
Ook hebben we nog een klein stukje van het metropolitan park gezien. Dit grote stadspark is een kleine jungle in het centrum van Panama. Het leukst zijn de lange routes waarbij je luiaarden kunt spotten, ik herhaal, LUIAARDEN?!!!
Maar helaas hadden we hier niet genoeg tijd voor dus hebben we de route van 15 min genomen. Je waant je dan ook echt in de echt jungle met alle auto s op de achtergrond.. NOT.
Ik had trouwens geluk dat ik op tijd omhoog keek, anders was ik vol met mn snufferd in een web gelopen.. mét eigenaar; een fucking dikke vette grote spin. Dus als er dan nog ergens dieren te spotten waren, had ik ze meteen allemaal weggejaagd met mijn geschreeuw.
Die avond hebben we dus de nachtbus naar Bocas del Toro gepakt. Normaal is een nachtbus best comfi, stoelen kunnen naar achter en het is koud, maar met een dik vest altijd goed te doen. Nou, in Panama dus NIET. standje vrieskist voor de komende 11 uur.. Jezus, dit was zelfs nog erger dan die helse treinreis in India. Geloof me, ik had al te graag mn oorwarmers, skijas en handschoenen aangehad.. wat was het koud!!!
3 reispillen er in geknald en half geslapen, voor zo ver het kon in die kou..